מרחבים > חינוך חברתי

"הטוב והמעולה שבנפש האדם יכול לצמוח ולגדול במידה שיהא האדם מחובר לציבור ומעורה בו".  אלברט איינשטיין

החינוך החברתי ערכי בבית ספר כדורי מבוסס על חזון בית הספר השם לו למטרה לפתח את תלמידי בית הספר לעיצוב זהות עצמית בחברה ישראלית רב תרבותית תוך הקנית מיומנויות וערכים הנדרשים להשתלבותם של התלמידים כבוגרים משפעים בחברה. זאת ועוד, החינוך החברתי  מושתת על התפיסה החינוכית המתייחסת לקונפליקט שבין הפרט לחברה, בין המימוש העצמי של האדם אל מול המחויבות החברתית.
החינוך החברתי בבית הספר מעניק לתלמידים את האפשרות לבחון את מערכת הערכים האישית שלהם, תוך יישום וממימוש ערכים אלו במציאות היומיומית.
בכך בעצם מעודד החינוך החברתי בבית הספר את היותם של תלמידנו אזרחים מעורבים ואכפתיים לסביבה ולחברה.
לבית הספר תפקיד חשוב בהבניית חברה ערכית וסולידרית המעודדת ערכים כגון כבוד, נתינה, סובלנות, מעורבות חברתית וקבלת האחר.
בבית הספר נבנתה תכנית שנתית הנותנת מענה וכלים למען השגת מטרות חברתיות אלו. 

התוכנית החברתית פורסת את נושאי הפעילויות החינוכיות תרבותיות על פי שכבות גיל וכלל בית הספר :

תחומי החינוך החברתי בבית ספר כדורי:

  • התכנית למעורבות חברתית החל מכיתה י.

  • מועצת תלמידים מובילה

  • חשיפה לארועי תרבות-הצגות/ מופעים/ יום אמנויות הבמה ועוד

  • סדנאות בנושאים ערכיים/יעוציים/חברתיים.

  • הפסקות פעילות בהובלת שכבת יב

  • טיולי שלח וטיולים שנתיים- מסע ישראלי וגדנ"ע

  • ימי שיא שכבתיים ולפי מקצועות

  • שעורי בוקר טוב מחנך

  • שעורי חינוך.

הנושאים לפי שכבות

שכבת ז

  • כניסה לחט"ב: הכרות וגיבוש. 

  • התרבות שלי, בר/בת מצווה שורשים.

  • מניעת שיימינג ברשת.

  • מנהיגות, למידה מקשיים ורגישות לאחר. 

  • הכרות ואהבת הארץ

  • חשיפה לאומנויות הבמה.

  • התבגרות  תוך מתן דגש בכל החברות והדתות.

  • שילוב היועצת החינוכית בכיתות מאפשר לתלמידים להיחשף לנושאים באופן המקצועי ביותר. 

  • שנת בר-מצווה :ישנה התמקדות בעבודת שורשים בה כל תלמיד חוקר את עבר משפחתו במעגלים השונים תוך שימת דגש לרב-תרבותיות.

שכבת ח

  • המשך הכרות עם התרבות שלי והכרת תרבויות נוספות: פקיעין, כפר כנא.,

  • יום ערבית  

  • מנהיגות, למידה מקשיים ורגישות לאחר, מניעת גזענות. 

  • התמודדות עם אלימות,

  • הכרות ואהבת הארץ  

  • חשיפה לאומנויות הבמה,

  • ימי שיא לימודיים.

שכבת ט

  • סיום חטיבת הביניים-קבלת החלטות. סובלנות וקבלת השונה, 

  • קבלת נעל"ה

  • מנהיגות,

  • מניעת אלכוהול,

  • מניעת שיימינג ברשת,

  • מניעת גזענות

  • זהירות בדרכים.

  • ימי שיא לימודיים.

שכבת י

  • מעורבות חברתית ונתינה,

  • סמינר להיות אזרח,

  • הכרות עם תלמידי כפר כמא וגיבוש

  • מנהיגות,

  • מניעת סמים,

  • מניעת אלכוהול,

  • מגדר

  • שימינג

  • זהירות בדרכים.

  • תרבות אומנות,

  • הכרות ואהבת הארץ.

שכבת יא

  • הכנה לשירות משמעותי,

  • מסע ישראלי,

  • מסע לפולין,

  • ביקור ביד ושם,

  • ערב צרקסי.

שכבת יב

  • המשך הכנה לשירות משמעותי ותרומה למדינה,

  • תהליכי פרידה מבית הספר ,

  • ערב נעלה.

  • מניעת אלכוהול, מיניות,

  • נהיגה בטוחה.

  • הכרות ואהבת הארץ.

 
 

אירועים בית ספריים

טקס פתיחת שנת הלימודים באחריות הרכזת החברתית ומועצת תלמידים.

הטקס מתקיים באמפי הגדול של כדורי בשעות הערב בנוכחות כל תלמידי בית הספר, עובדי הכפר הטקס הנ"ל הינו בסימן: תרומה ומעורבות חברתית אחת המטרות של הטקס הינה להעמיד את החשיבות והמרכזיות של החינוך החברתי , התרומה והמעורבות החברתית  כערך מרכזי ומשמעותי בחיי היומיום בכפר הנוער. במהלך הטקס הזה, הפותח את השנה מוענקים פרסים לתלמידים (נציג אחד מכל שכבה) על תרומה חברתית, אכפתיות, מעורבות, עזרה לזולת, ועוד...הפרסים הינם תרומה של משפחת דגן שבנה איציק דגן היה בוגר כדורי ונפטר ממחלה בעת שירותו הצבאי.

טקס הראל - בהובלת שכבה ח

מתקיים מידי שנה לזכרו של בוגר כדורי רב החובל אברהם הראל ז"ל שניספה בלב ים יחד עם כל צוות  "אוניית השלושה" -אוניית צי הסוחר. הוא השאיר אחריו אלמנה[יונה ז"ל] ושני ילדים קטנים. המשפחה וחבריו למחזור הלימודים בכדורי החליטו להנציח את זכרו בכפר הנוער בו למד והתחנך. באתר ההנצחה שבכדורי יער הנופלים ניטע עץ לזכרו וכן הוקמה בריכת מים בדגם אונייה ומידי שנה המשפחה והחברים יחד עם תלמידי ביה"ס מתכנסים ומעלים את זכרו במסכת שערכו המשפחה וביה"ס, ואחר כך מגיעים אל הבריכה ומפזרים פרחים על פני המים. במסגרת הטקס מוענקים פרסים מטעם המשפחה ובית הספר לתלמידים מצטיינים בלימודים. לטקס מוזמנים בני המשפחה של התלמידים הזוכים

טקס זיכרון לקורבנות השואה והגבורה

באחריות שכבת יא+הצגה של מגמת תאטרון

לפני כל תלמידי חט"ב

הפסקות פעילות

הפסקות פעילות מתקיימות בנושאים שונים ובהפעלת שכבת יב' בשיתוף פעולה של הרכזת החברתית. לדוגמא: הפסקה ישראלית, רוסית, צ'רקסית, צהלית ועוד...במהלך ההפסקה מתקיימים ריקודים, תלמידים לובשים לבוש מסורתי,מוכרים מוצרים אופייניים כשההכנסות הינן תרומה לאירועי יב.

מרוץ יב – בסימן זהירות בדרכים

באחריות שכבת יב

מרוץ מסורתי של שכבת יב (מכפר תבור לכדורי) כשבסיומו מתקיים טקס בית ספרי בסימן המאבק בתאונות הדרכים לזכר תלמידי כדורי שנהרגו בתאונות. במהלך אותו שבוע מתקיימים פעילויות ושעורי חינוך בנושא המאבק בתאונות הדרכים.      

ערב נעלה - שכבת יב

ערב שיא- של שכבת יב ערב נעל"ה – במרכז הערב מעלים תלמידי השכבה מנעל"ה יחד עם חבריהם הוותיקים הישראלים  ערב באומר צליל וריקוד המתאר את עליתם וקליטתם בבית הספר בפנימייה ובחברה הישראלית.

טקס יום הזכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה

באחריות שכבת י'

ערב צ'רקסי - שכבת יא'

מהצ'רקסים באהבה". הערב מתקיים בכפר קמא וכולל סיור בהדרכת מלווים מקומיים, שמספרים על ההיסטוריה של העם והישוב. ומתארים את המסורת הצ'רקסית ומנהגים שונים. בתום הסיור מתכבדים התלמידים במטעמי המטבח הצ'רקסי .ולאחריו מתקיים טקס באולם הספורט

טקס לזכרו של יצחק רבין - שכבת ט

בהובלת שכבה ט.

תלמידי ט מקימים חדר זיכרון ליצחק רביו ומעבירים בו שעורים בנושא סובלנות וקבלת האחר.

יום חילופי שלטון - יום התלמיד

באחריות הרכזת החברתית ומועצת תלמידים.
יום שיא בית ספרי , בסוף מחציתא, ביום חלוקת התעודות במהלכו תלמידי בית הספר מחליפים את הנהלת בית הספר והרכזים, בניהול
ונעשית פעילות בית ספרית ערכית לפי נושא שנקבע עי הרכזת החברתית ומועצת תלמידים.

פריסה שנתית

 

חומרי הוראה

 

מערכים לפי חודשים

מערכים, מצגות והצעות לפעילויות על פי התכנית החברתית החודשית

מערכים לפי נושאים

מערכים, מצגות והצעות לפעילויות על פי נושאים ספציפיים כגון: חגים ומועדים, הכרות עם התרבות הצ'רקסית, מיניות בריאה, קבלת החלטות ועוד.

 סרטי מגמת תקשורת לשיעורי חינוך

וי או די המכיל סרטים פרי יצירתם של בוגרי מגמת תקשורת בנושאים רבים המעוררים דיון ושיח: אהבה, זכרון, גדולים מהחיים

© 2020 by Ziv Zigerman. Proudly created with Wix.com