top of page
קצת עלנו
נשמח לדעת מה אתם  חושבים!
Rate Usלא משהוככה ככהטובטוב מאודמדהיםRate Us

תודה על תגובתך!

מועצת התלמידים בכדורי קיימת שנים רבות. אך, בשנת 2018 המועצה הוקמה מחדש ע"י עדי בן עזרא ודביר בן זאב בליווי של המנחות  מיכל ברא"ס ומזי הרי עקב חוסר תפקוד של המועצה בשנים עברו. בתמיכתן של דלית אביגד מנהלת בית הספר ומנחות המועצה.

 

המועצה עברה הכשרה בתחילת השנה, בחרה בעלי תפקידים לקדנציית תשע"ח ויצאה לדרך חדשה. יו"ר המועצה דאז היה שליו פרץ וסגנו היה דביר בן זאב. בעזרת מנחת המועצה מיכל ברא"ס והנציגים שליו פרץ, זיו כהן ודביר בן זאב חודש הקשר עם המועצה המחוזית – מחוז התיישבותי והחלו לשלוח נציגים אל המועצה המחוזית.

 

לאחר ביסוס מעמדה של המועצה מול כל הגורמים הרלוונטיים המועצה החלה לפעול במלוא הכוח. המועצה ניהלה בבית הספר את "יום ללא עישון" יום התלמיד" "שבוע המעשים הטובים" ועוד רבים! המועצה מייצגת באופן שוטף את תלמידי בית הספר אל מול ההנהלה והגורמים הרלוונטיים! המועצה מקיימת שיתוף פעולה חשוב ומשמעותי עם המחוז ההתיישבותי.

טוב לדעת:

משנת 2018 נציגי מועצת כדורי יושבים במזכירות (הצוות המוביל) של המחוז ההתיישבותי בשלל תפקידי מפתח!

בשנת 2018 השתתפו שני נציגים מטענו אביטל אדלמן ודביר בן זאב בוועדת החינוך, התרבות והספורט בנושא 70 שנה לכפרי הנוער. דביר אף פתח את הישיבה בתור הנואם הראשון.

בשנת 2020 נבחרו דביר בן זאב ועדי בן עזרא לנהל את המחוז. דביר הינו יו"ר המחוז ועדי הסגנית שלו. אליהם מצטרפת לקדנציה ניצן כהן נציגת בית הספר, בתפקיד מובילת פורום צפון, עקב תפקידים אלו דביר ועדי מייצגים אותנו במשרד החינוך, בכנסת ועוד גורמים ממשלתיים באופן שוטף!

מועצת התלמידים בכדורי קיימת שנים רבות. אך, בשנת 2018 המועצה הוקמה מחדש ע"י עדי בן עזרא ודביר בן זאב בליווי של המנחות  מיכל ברא"ס ומזי הרי עקב חוסר תפקוד של המועצה בשנים עברו. בתמיכתן של דלית אביגד מנהלת בית הספר ומנחות המועצה.

 

מבנה המועצה בכדורי
מאז ועד היום

סיכום קצר ביותר של 25 שנות עשייה: 
 

בשנת 1989 מינהל חברה ונוער במשרד החינוך, כינס 100 נציגים ממועצות מבית ספריות וממועצות רשותיות  לסמינר של שבועיים באשקלון, לבדוק וללמוד איך הן עובדות. המועצות התלמידים הבית ספריות היו קיימות מתקופת המנדט הבריטי (טוב לדעת: יאנוש קוראצק, ביקר בארץ אז ופגש מועצת תלמידים שהוקמה בהשראתו) ומועצות התלמידים הרשותיות היו קיימות משנות ה60. שנת 1989 הייתה הצעד הראשון בדרך למועצות כיום. 


בשנת 1992 הוקמו להן מועצות התלמידים והנוער המחוזיות בעידוד עודד כהן – מנהל מינהל חברה ונוער בשנים אלו ובהובלתן של טובה צור, חיה פלג וטוסיה מירה.


בשנת 1993 החלה המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך לזמין תלמידים להשתתף בישיבותיה ולשמוע את דבר הנוער. בחנוכה, בכנס של 330 משתתפים בירושלים הוחלט על הקמת מועצות ארציות! אחת לתלמידים, בראשות צביקה הרן; והשנייה לנוער בראשותה של אפרת חכים.


בשנת 1994 כבר החלו להזמין את נציגי המועצות לדיוני ועדת החינוך בכנסת וכן לדיוני ועדות הנושא השנתי במשרד החינוך. בקיץ של שנה זו הוחלט על איחוד שתי המועצות למועצה אחת! "מועצת התלמידים והנוער הארצית".


בשנת 1995 הירצחו של ראש ממשלת ישראל היווה זרז להקמת יחידות מועצות התלמידים והנוער במשרד החינוך. 30 ימים לאחר רצח רבין נערך לראשונה טקס ממלכתי לזכרו, מאז טקס זה נהיה מסורת שנתית של מועצת התלמידים והנוער בארץ והוא מתקיים בכל שנה בעצרת הזיכרון השנתית של בני הנוער.


בשנת 1996, זכתה המועצה להכרה בין לאומית עם ביקורו של נשיא ארה"ב ביל קלינטון בארץ לאחר הירצחו של ראש ממשלת ישראל. באותו שנה מועצת התלמידים גייסה למעלה מ-91,000 ₪ במבצע "שקל לחיים" והכסף הועבר דרך האו"ם לטיפול בילדים והזנתם ברואנדה. בנוסף בשנה זו נכתבה לראשונה חוברת הנחיות המגדירה את תפקיד המועצות בתחומים שונים. במהלך מבצע "ענבי זעם" שלחה מועצת התלמידים והנוער של המגזר הערבי מכתב לממשלת ישראל ולבנון שבו קראה להידברות. כמו כן, נפגשה המועצה עם ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו ונציגי המועצות נכחו בוועדות קרמנינצר ושנהר. זאת ועוד, עשרה נציגים מהמועצה ייצגו את ישראל במשלחת בינלאומית לרוסיה בנושא אמנות והבעה עצמית של בני נוער. אי אפשר שלא לציין שזו שבה התקיימה ועידת מועצת התלמידים הנוער הראשונה!!!


בשנת 1997 נלחמה המועצה בארגוני המורים שאיימו לבטל את הטיולים השנתיים, ימי ההכנה לצה"ל ועוד... בוועדות החינוך של הכנסת יזמו נציגי המועצה מפגש הידברות בין שר החינוך לבין אירגן המורים וניהלו שביתה נודדת שעברה ממחוז למחוז. באותו שנה יו"ר המועצה הארצית השתתף בועדת לבדיקת מבנה בחינת הבגרות, שר החינוך אף הגיע למשרד מועצת התלמידים ע"מ לשכנע את חברי המועצה לתמוך בהצעתו לשנות את השיטה.


בשנת 1998, המשיכו הנציגים למסד את עבודת המועצה ונפגשו עם ביל קלינטון נשיא ארה"ב, מר עזר ויצמן נשיא המדינה ושר החינוך, חבר הכנסת יצחק לוי וכמובן שהשתתפו בוועדות הכנסת. באותו שנה נאם יו"ר המועצה הארצית בכנס בינלאומי בנושא זיכרון השואה.


בשנת 1999, נחתמה אמנה לשיתוף פעולה בין מועצות התלמידים והנוער הארצית לבין כנסת ישראל בנוסף, יו"ר המועצה וסגניתה קיבלו מינוי להשתתף בוועדת וילנאי שדנה בנושא האלימות בחברה. בשנה זו ניב אסף, יו"ר הועדה המשפטית הביא למליאת המועצה הארצית הצעה לחקיקת חוק יסוד "זכויות הצעירים" חוק שלימים יהווה בסיס לחוק זכיות התלמיד ולחוקי נוער נוספים. זאת ועוד, הובילה המועצה פרויקט ניקוי חופים בכל הארץ ו22 נציגים ייצגו את מדינת ישראל בכנס בינלאומי לקראת המילניום שנערך בהונגריה. באותו שנה התקיים יום חילופי שלטון בכל צמרת משרד החינוך כולל שר החינוך! ואי אפשר שלא לציין שבשנה זו הוסף תפקיד חדש במועצה: תפקיד המבקר ובוועידה של אותה השנה נחמתה אמנה בין מועצת התלמידים והנוער הארצית לבין השלטון המקומי לשיתוף פעולה ולהקמת מועצת תלמידים ונוער רשותיות בכל בארץ.


בשנת 2000 לאחר שנתיים של ישיבות בוועדת החינוך בכנסת, המועצה יחד עם חבר הכנסת סילבן שלום הצליחו להוביל חקיקה של חוק זכויות התלמיד! בנוסף המועצה יחד עם חבר הכנסת דני נווה הורידו את גיל הבחירה לרשויות המקומיות לגיל 17! ובשנה זו נעשה תיקון נוסף לחוק הרשויות המקומיות שלפיו יו"ר המועצה הרשותית יהיה חבר קבוע בועדות העירוניות. שנה זו ביססה את מעדה החוקי של מועצת התלמידים והנוער. זאת ועוד באותו השנה נפגשו יו"ר המועצה ודובר המועצה עם האפיפיור.


בשנים 2000-2001, בשנים אלו החלה ההטמעה של חוק זכויות התלמיד, המועצה נפגשת עם ראש הממשלה אהוד ברק ולאחר מכן עם ראש הממשלה אריאל שרון. 20 נציגים מהמועצה יצאו במשלחת להונגריה, לכנס נוער על "עתיד המילניום" . חוזר מנכ"ל מיוחד נכתב ופורסם בעקבות ההוראה להקים מועצות תלמידים כמשתמע מחוק זכויות התלמיד. נציג מועצה מונה לתפקיד חבר ועדת רוט-לוי העוסקת בבדיקת נושא זכויות הילד. באותן השנים, נבחר יו"ר המועצה להשיא משואה ביום העצמאות ה-53 בשם בני הנוער והמועצה השתתפה בועדות ויוזמות של המשרד לאיכות הסביבה.


בשנים 2002-2003, התקיים דיון מיוחד בכנסת על מהותן של מועצות התלמידים והנוער, מחלקת המידע והמחקר של הכנסת הוציאה מסמך מיוחד בנושא שנכתב יחד עם נציגי המועצה. המשיכו לחוקק חוקים נוספים הקשורים לבני נוער, בינהם הורדת זמן "המלווה" לנהג צעיר לחצי שנה.


בשנת 2004, נחתמה במטה המשטרה הארצי בירושלים אמנה לשיתוף פעולה בין משטרת ישראל ובין מועצת התלמידים והנוער הארצית. הובלה מחאה נגד חברת האופנה TNT בשל פרסום מבזה ופוגעני של מוצריה ושרת החינוך לימור לבנת מינתה לראשונה נציג נוער לוועדה הארצית לגיבוש תוכניות בנושא טיולים שנתיים. בנוסף המועצה הארצית הובילה השבתה עד החזרת פעיליות בלתי פורמליות ובפעם הראשונה יצאה משלחת של המועצה למסע בפולין שם נפגשו עם מנהיגות הנוער בוורשה.


בשנים 2005-2006, נחנכה מסורת של אוהלי הידברות בשיתוף אגף ההסברה במשרד החינוך. אוהל ההידברות הראשון היה בגן הוורדים שבקריית הלאום בירושלים בין השותפים והדוברים היה יו"ר הכנסת דאז, ח"כ רובי ריבלין כמו כן נפגשו נציגי המועצה עם דליה רבין לסיעור מוחות בנושא הנצחתו של יצחק רבין. תיקון נוסף לחוק הרשויות המקומיות הוכנסו נציגי מועצה נבחרים לוועדות החינוך בערים וביישובים. בשנים אלו החלו להתקיים מפגשים סדירים בין המועצות עם נציגי צה"ל ומינהל הגיוס במטרה לדון בצורכי המתגייסים, יו"ר המועצה השתתפה בפאנל עם שרי חינוך בעבר ובהווה ונערך מפגש בין נציגי מועצה ונשיא גרמניה בבית שגריר ישראל בגרמניה לציון הקשרים הדיפלומטים בין המדינות.


בשנת 2007, קראה המועצה למשרד החינוך לקיים את יום הזיכרון לשואה ולגבורה כיום משמעותי יותר במערכת החינוך. בשנה זו התקיימו בחירות לכנסת ה-17; המועצה שלחה גלויות למועמדים לכנסת בקריאה לשמור על טוהר הבחינות. המועצה החלה בשיתוף פעולה עם הנוער העובד והלומד במטרה לקדם את זכויות הנוער העובד. התקיימו שביתות מחאה בהובלת המועצה מול משרד ראש הממשלה עקב קיצוץ בתקציבי החינוך. נציגים של המועצה נפגשו עם נציגים של המזכירות הפדגוגית כדי לדון בשינויים במבנה בחינת הבגרות במקצוע האזרחות. הוקמה עמותה "במתנ"ה" (בוגרי מועצת התלמידים והנוער הארצית).


בשנת 2008, עקב שביתת המורים שארכה כחודשיים, קיימה המועצה הארצית פגישות עם ח"כים, יו"ר ועדת החינוך, נשיא המדינה, יו"ר ארגון המורים וצמרת משרד החינוך במטרה לפתור את שביתת המורים. בשנה זו, יצא משרד החינוך ביוזמה להכנסת מרכיבי נוכחות לציוני התלמידים. מועצת התלמידים התנגדה להחלטה זו. המועצה הצליחה להביא לביטול שעת האפס בבית הספר היסודיים למעט מקרים חריגים עם אישור מיוחד.


בשנת 2009, איימו ארגוני המורים לצמצם את הטיולים השנתיים ליום אחד, המועצה הארצית התנגדה למהלך והובילה לביטולו. החלטה תמוהה של ראש העיר נס ציונה יוסי שבו לאסור ולקנוס בני נוער מתחת לגיל 18 על שוטטות ברחובות אחרי השעה 23:00 הובילה לקמפיין ציבורי ותקשורתי של המועצה בשילוב פגישה עם שר החינוך וראש העירייה שגרם לביטול ההחלטה. בנוסף, המועצה ניהלה מאבק כנגד העלאת גיל הרישיון לגיל 20. בשנה זו העבירה הכנסת בשיתוף עם המועצה מספר תיקונים לחוק זכויות התלמיד. סייעה בקידומן של זכויות בני הנוער העובדים. המועצה ייצגה את מדינת ישראל במשלחת ממלכתית לגרמניה בראשותו של נשיא המדינה שמעון פרס.


בשנת 2010, לראשונה זכה יו"ר מועצת התלמידים לשאת נאום בשמם של בני הנוער על בימת הכנסת. פעלה למנוע את מינויה של ח"כ עינת וילף לתפקיד יו"ר ועדת החינוך עקב התנגדותה לחוק זכויות התלמיד. סייעה ליישובי חיפה והכרמל שנפגעו בשרפה ביער בכרמל וסייעה בהנחלת זכרו של אלעד ריבן ז"ל נער מתנדב שנהרג בשריפה בעת מילוי תפקידו. בשיתוף המועצה נחקק חוק הרשויות המקומיות – חובה חוקית להקמת מועצות תלמידים! המועצה השתלבה במספר רב של ועדות בכנסת.


בשנת 2011, נחתמה אמנה לשימוש אחראי של בני הנוער ברשת עם ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, בפעם השנייה בהיסטוריה, יו"ר המועצה הארצית נאמה בשמם של בני הנוער מעל בימת הכנסת.  נערך לראשונה כנס מנהיגות בני נוער בינלאומי בישראל בהשתתפות מועצת התלמידים והנוער. המועצה השתלבה במחאות יוקר המחייה. התרחבו מספר הועדות אליהן נכנסים נציגי המועצה, משלחת נוספת של נציגי המועצה ייצגה את בני הנוער בישראל בכנס האו"ם בצרפת.


בשנים 2012-2014, מזכירות מועצת התלמידים והנוער מחליפה קדנציה בבית נשיא המדינה, שמעון פרס. המועצה השתתפה כנס בינלאומי בנושא מחויבות בני נוער וצעירים לחיים בחברה הדמוקרטית מטעם האיחוד האירופאי. המועצה ביטלה את עיצומי המורים, נוצרה שותפות של המועצה עם משרד החינוך לכתיבת רפורמות הבגרויות ולדון בנושא קיצור החופשה הגדולה. בחודש אדר בסימן "ונהפוך הוא" ניהלה מועצת התלמידים והנוער הארצית את ועדת החינוך בכנסת וכן כינסה שדולת נוער בכנסת בנושא הורדת גיל הבחירה ל17 בנוסף יו"ר המועצה הדליקה משואה בטקס המשואות בהר הרצל.


בשנים 2015-2017, הקמת מוקד טלפוני "סליחה באיזו זכות?!" הנותן מענה יומיומי לבני הנוער בנושא זכויותיהם והושק קמפיין "אותי זה לא מצחיק" למניעה וצמצום של אלימות ברשת. המועצה השביתה את הלימודים עקב ביטול הטיולים ולבסוף הצליחה לבטל את עיצומי המורים. החולט על שיתוף נציגי המועצה בכתיבת חוזרי המנכ"ל למיניהם. המועצה והמפמ"רית לאזרחות חתמו על אמנה בנושא פוליטיקה בשיעורי אזרחות. יצירת קמפיין שבוע #אהבת_חינם בהשתתפות ראש הממשלה, יו"ר האופיזיציה, מובילי דעת קהל ועוד. המועצה הובילה שביתה כנגד החלטת ארגון המורים להפסיק את קיומן של פעילויות חוץ בית ספריות ונגד שביתת בוחני הנהיגה. זו הפעם הראשונה מאז הקמת מועצת התלמידים והנוער הארצית שבה הוגשה עתירה לבית המשפט העליון שעליה חתומה מועצת התלמידים והנוער. נחתמה אמנה על זכויות נוער ותלמידים בעבודה עם הוועדה לזכויות הילד בכנסת בראשות ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון. המועצה הובילה את יום כנסת צעירה, נציגי המועצה וסטודנטים ניהלו את על הועדות בכנסת. לראשונה הוקם כנס "קול החינוך" במטרה לדון בחינוך העתידי בכנס השתתפו כל הגורמים הקשורים למערכת החינוך.


אלו היו 25 שנים של סיפור והישגי המועצות. 
כיום מועצות התלמידים ממשיכות להגן ולייצג את התלמידים ככל הנדרש!

 

מבנה ארגוני

גלגל המועצות:


 מועצות התלמידים והנוער בישראל פועלת במבנה של גלגל שיניים המוכנה "גלגל המועצות" החל משנת 1992. מבנה זה יוצר תלות בין המועצות, מטייב את איכות האנשים המגיעים לרמות בכירות, מחזק את סמכות המועצות לפעול ולייצג את הנוער ויוצר סינרגיה ויכולת קבלת החלטות בקנה מידה רחב.
המבנה מבוסס על 4 מדרגים / גלגלים: מועצות התלמידים והנוער הבית ספריות / מוסדיות, מועצות התלמידים והנוער הרשותיות, מועצות התלמידים והנוער המחוזיות ומועצת התלמידים והנוער הארצית. כל  שלב מחויב לשלוח מספר מוסכם של נציגים, שנבחרו בדרך דמוקרטית לשלב הבא. לדוגמה, המועצה הבית ספרית בכדורי מחויבת לשלוח 6 נציגים למועצה המחוזית. מספר הנציגים שכל שלב מחויב לשלוח לשלב הבא נקבע בהתאם למספר התלמידים ובני הנוער המיוצגים באותו שלב. 


תקנון העל:


כלל מועצות התלמידים והנוער בישראל מחויבות לפעול בהתאם לתקנון העל. תקנון העל הוא קובץ תקנות ונהלים המשמשים בסיס לתפקודה של מועצה תקינה. יחד עם התקנון אשר מחויב בתקנון העל לערוך תקנון למועצה שלהם שאינו סותר את תקנון העל ולאשרו.


מבנה כללי:


הפורום הרחב ביותר שמועצה יכולה לכנס נקרא "מליאה" מליאת המועצה מאגדת את כל הנציגים הנבחרים והפעילים במועצה. אחת לשנה המועצה בוחרת בדרך דמוקרטית את מזכירות המועצה. בעלי תפקידים אשר ינהלו את המועצה ויהוו את הזרוע הביצועית שלה. בעלי התפקידים נבחרים לקדנציה שנמשכת שנה (למעט מקרים חריגים).

 

קצת על כל שלב בגלגל:


מועצות התלמידים הבית ספריות / מוסדיות:


מועצת התלמידים הבית ספריות והמוסדיות מקיימות מגע ישיר עם השטח שהם קהל הבוחרים התלמידים והנוער. הן מייצגות את התלמידים בפני הנהלת בית הספר / ההנהלה המוסדית אחראיות לשלוח נציגים למעוצה הרשותית / מחוזית ולהעביר מסרים מן השטח מעלה בגלגלים.


מועצות תלמידים ונוער רשותיות / אזוריות:


מועצה זו הנה מועצה מבצעת. היא מתוקצבת ע"י הרשות ומתרגת למעשים את המדיניות שמתוות המועצות המחוזיות והמועצה הארצית.


מועצות התלמידים והנוער המחוזיות:


קיימות כשבעה מועצות מחוזיות: צפון, מרכז, דרום, ת"א, חיפה, ירושלים והתיישבותי. תפקיד המעוצה המחוזית לקבוע מדיניות ברמה המחוזית לגלגלים הכפופים לה. בנוסף אחראית להכשרת הנציגים הבית ספרים והרשותיים ולייצג את נוער המחוז מול כל הגופים הרלוונטים. בוגרי מועצות ונציגי מועצות רבים טוענים כי זהו השלב החשוב ביותר במבנה.


מועצת התלמידים והנוער הארצית:


מקשרת בין מקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה, הגופים והפורמים לבין המועצות. מהווה הגוף אשר קובע מטרות כלליות לכלל המועצות. אחראית לנהל את הועידה הארצית אשר קובעת את דרכי הפעולה לכלל המועצות.


ועידת מועצת התלמידים והנוער:


הגוף העליון של מועצות התלמידים והנוער בישראל – בוועידה נקבעים קווי היסוד לשנת הפעילות הבאה לפי נושא שנתי. קווים שמחייבים את כל המועצות, בכל הארץ ללא התייחסות לדרג בגלגלי המועצות לפעול לפיהן! הועידה מתכנסת אחת לשנה ומגיעים אליה בין 700-900 נציגים מכלל המדרגים ומצביעים על מסמך הועידה אשר קובע את הקווים כמוזכר מעלה. 
 

bottom of page